Een gezicht voor het audio-visuele
De samenwerking tussen het Belgische Baukunst en het Franse Bruther komt als winnaar uit de bus voor het mediahuis op de site van het Mediapark te Brussel. Hun concurrenten op de short list waren 51N4E-Doorzon interieur architecten, Neutelings Riedijk architecten, Office Kersten Geers – David Van Severen en XDGA. Te midden van een vijftigtal Belgische en buitenlandse inzendingen overtuigde het open voorstel van de twee bureaus de toekomstige gebruikers zowel op esthetisch als functioneel vlak.
Volgens de planning zal het gebouw van 10.000m2, gelegen op de hoek van de Reyerslaan en de Kolonel Bourgstraat, vanaf 2021 in gebruik genomen worden. Het programma bestaat uit vier delen, gebaseerd op de behoeftes van haar gebruikers. Deze zijn allen afkomstig uit de mediawereld: de IHECS Academy, het Centre Vidéo de Bruxelles, de regionale omroep BX1 en de kantoren van screen.brussels. De audiovisuele sector biedt volgens Brussels minister van Werk en Economie Didier Gosuin, werkgelegenheid aan meer dan 15.000 mensen in de Brusselse mediawereld.
Het mediahuis kreeg de titel ‘Frame’ mee, en manifesteert zich als de omlijsting van een beeld, als internetpagina, als venster op het mediapark en als kader dat de architecturale geste bepaalt. De grote uitdaging van het project ligt besloten in het veranderende karakter van de mediasector, die voortdurend in beweging is en zich over verschillende communicatiekanalen uitstrekt. Het uitgangspunt van de architecten: “Het gebouw materialiseert de aanwezigheid van een activiteit die gericht is op zijn immateriële aspecten.” Vanuit die denkwijze is vormt Frame een wit blad, dat zich bewust neutraal opstelt als een instrument voor de gebruikers en geen beperkingen oplegt.
De extern geplaatste technieken en structuur bepalen de architecturale grammatica van het gebouw, en op die manier blijven de verdiepingen zelf vrij. Deze grote platformen zijn ingericht in functie van de belanghebbende partijen van vandaag, maar laten ook andere opties open voor toekomstig gebruik door polyvalente en flexibele ruimtes aan te bieden.
Het gebruik is van verdieping tot verdieping fundamenteel verschillend, maar de verschillende bestemmingen komen samen waardoor ze een wisselwerking creëren tussen de gebruikers, naar voorbeeld van het ecosysteem van media waar het park voor staat. De receptie en publiek toegankelijke horecaruimte bevinden zich op het gelijkvloers achter een glazen gevel aan de zuidkant. Bovenaan in het gebouw, bevinden zich co-working ruimtes, een auditorium en televisiestudios, met als achtergrond de stad die zich tot in de verte uitstrekt.