Intuïtieve acties
In 2019 organiseren A+ Architecture in Belgium en Bozar in Brussel samen een nieuwe reeks tentoonstellingen over Belgische architectuurbureaus die de laatste jaren in de internationale belangstelling stonden. De Gentse architecten van Dierendonckblancke presenteren hun werk het eerst, in de Foyers van Bozar, onder de naam Praxis, een vertrouwd woord uit het Oudgrieks dat ‘handeling’, ‘actie’ of ‘uitvoering’ betekent.
Het woord ‘praxis’ omvat alles wat Alexander Dierendonck en Isabelle Blancke met hun eerste monografische tentoonstelling willen vertellen. In de expo zijn er twintig projecten te zien die tussen 2007 en nu zijn gerealiseerd of nog in uitvoering zijn. Er is geen specifieke hiërarchie tussen de projecten, maar sommige regels worden rigoureus toegepast: de schaal van de naast elkaar getoonde projecten varieert voortdurend, waardoor er een horizontaal plan ontstaat en geen enkel project alle aandacht opeist. Dierendonckblancke nam de meeste scenografische beslissingen redelijk intuïtief: contextuele en topografische maquettes staan op massieve sokkels, terwijl maquettes van grotere schaal op een dunne metalen plaat met fijne pootjes eronder lijken te zweven. In die laatste maquettes kun je ook een blik werpen op de zorgvuldig ontworpen interieurs. […]
Hoewel de scenografie eenvoudig en niet-hiërarchisch is opgevat, bevat ze nog een laag die erg belangrijk was voor de architecten. Ter gelegenheid van de expositie vroeg Dierendonckblancke aan fotograaf Filip Dujardin om zijn visie op hun projecten te presenteren. Dujardins antwoord op het verzoek waren bewegende beelden: hij nam vier kortfilms op in vier verschillende gebouwen en concentreerde zich op het dagelijkse gebruik van de bewoners. De camera van Dujardin beweegt niet, maar registreert bewegingen vanuit vijf vaste standpunten in elk gebouw. Bijgevolg zien we vijf gekadreerde bewegende beelden, die vervolgens aan elkaar zijn gemonteerd tot een film. Het Gielsbos, het huis Twaalfkameren, basisschool De Tol en het gemeenschapscentrum van Kasterlee zijn het toneel van deze films. […]