A+281 Silence
December 2019 Januari 2020
Edito
Lisa De Visscher - Hoofdredacteur
Stilte is breekbaar, zo wil de overlevering. Zodra je haar naam uitspreekt, verdwijnt ze. Stilte-architectuur is een contradictio in terminis: een robuuste, onverplaatsbare structuur die het ongrijpbare zou moeten huisvesten. Toch bestaat ze, de stilteplek. Intuïtief wordt ze vaak in verband gebracht met religie: een plek om je terug te trekken en in stilte te bidden of na te denken. Toch was een kerk traditioneel een levendig huis vol lawaai. Pas sinds de oprukkende secularisering van onze westerse maatschappij en de bijbehorende leegloop van de kerken, moeten we het doen zonder de donderpreken, galmende orgels, knapenkoren, jubelgezang en biddende massa’s.
Stilte in de architectuur is echter meer dan de afwezigheid van lawaai. Ze ligt vervat in de architectuurtaal van een gebouw, in de manier waarop het architectonisch vocabularium wordt ingezet, in het broze evenwicht tussen de ruimtelijke verhoudingen, materiaalgebruik en lichtinval. Sommige programma’s lijken daarom meer aanleiding te geven tot een specifieke architectuurtaal. Sacrale architectuur, gedenkplaatsen, crematoria en begraafplaatsen zijn stuk voor stuk plekken die de mens geborgenheid bieden op een ingrijpend moment in zijn of haar bestaan. Momenten waarop we ons bewust zijn van de vergankelijkheid en breekbaarheid van het leven, van de verhouding tussen de tijd en de geschiedenis.
Emmanuel Caille vraagt zich in de laatste uitgave van d’Architecture, die een reeks crematoria in België belicht, heel concreet af wat het verband is tussen de strakke architectuurtaal en het morbide programma. Koesteren architecten echt een fascinatie voor het sacrale en de dood? Of misschien geven deze programma’s gewoon meer ruimtelijke mogelijkheden? Toch duiken vandaag nieuwe typologieën op die dichter staan bij een hedendaagse vorm van verstilling. Jolien Naeyaert onderzoekt hoe dit zich vertaalt in het vocabularium van de architect. In gesprek met onder anderen Tom Thys, Marie-José Van Hee en Wim Goes gaat het juist níét over sacrale of sepulcrale architectuur, maar over woningbouw, scholen en culturele centra. Zoals de eigen woning van Van Hee, waar je stilte terugvindt in evenwicht, ritme en herhaling – in “detaillering die juist probeert geen detaillering te zijn”. Stille architectuur kun je niet verengen tot een architectuurstijl of een specifiek register in de vormentaal. Of zoals Thys het formuleert: “Het is niet zo dat wij systematisch alleen ‘stille’ of ‘luide’ gebouwen realiseren, maar eerder gebouwen die de mogelijkheid in zich dragen om beide te kunnen zijn.”
Feit is dat een gebouw, hoeveel rust ook uitgaat van compositie en ruimtelijkheid, een erg persoonlijke en – bij woningbouw – vooral private aangelegenheid blijft. Onze steeds drukker wordende maatschappij vraagt ook om stilte en vertraging op stedelijk en vooral publiek niveau. Geert Peymen en Pleuntje Jellema voerden een ruimtelijk onderzoek naar stilte, rust en verstilling in de stad en definieerden hierbij een nieuwe typologie: de Luwteplek. “Elke stad heeft waardevolle publieke, semipublieke en private (rest)ruimten die het potentieel hebben een luwteplek te zijn. (…) We zien luwteplekken als verbindende huiskamers voor de stad.” Niet alleen de overprikkelde stadsbewoner, maar ook de stad zelf is hiervoor vragende partij. Steden zoals Gent en Mechelen brachten hun luwteplekken al in kaart en publiceerden ze op hun website. Nu maar hopen dat niemand het leest. Of het is er gedaan met de stilte.
Inhoudstafel
Editorial
Lisa De Visscher
Opinion
A place of shelter Geert Peymen
Agenda
Amunt Diane Estruch
Tham & Videgård and lan Lisa De Visscher
Nord Lara Molino
ICA/WB Nina Closson
Lina Bo Bardi Giancarlo Palanti Gerlinde Verhaeghe
Silence
a2o, Stuifduin, Lommel Lisa De Visscher
Kaan, Siesegem, Aalst Mathias Bouet
Hans Maes, Cemeteries, Houthalen-Helchteren Gitte Van den Bergh
Contemporary monuments in Brussels Guillaume Vanneste
AHA + Elseline Bazin, Cathedral of Tournai Eloïse Perrillon
Project Office for Church Redevelopment Sara Vermeulen
Korteknie Stuhlmacher, Predikheren, Mechelen Lisa De Visscher
Graux & Baeyens, Studio sds, Bachte-Maria-Leerne Eline Dehullu
Silence in dialogue Jolien Naeyaert
List – Hideyuki Nakayama, Frans Masereel Centrum, Kasterlee Jolien Naeyaert
AgwA, Sports and nautical centre, Péronnes Carla Frick-Cloupet
Defrancq-Deroeck-Jansen-Vanneste-Verhees, De Hut van Willy, Blokkersdijk +
Baeten Hylebos, Fondatie van Boudelo, Sinaai Bart Tritsmans
Product news Viviane Eeman
Interview
Go Hasegawa Carlo Menon
Student
Van God Los Sven Sterken, Karen Kesteloot
Memories can’t wait Véronique Boone
#004 Michiel De Cleene